Mijn leven staat in het teken van muziek

29 jul
Copyright Marloes Bosch fotografie

Copyright Marloes Bosch Fotografie

Aan de hectische zomer van de achttienjarige Judy Blank, lijkt vanavond een einde te komen. Want vanavond strijdt ze samen met vijf andere kandidaten om de titel ‘De Beste Singer Songwriter van Nederland‘.

“Ik heb de afgelopen weken een groei doorgemaakt”

In de tweede reeks van deze talentenjacht gaat radio-DJ Giel Beelen op zoek naar nieuw muzikaal talent. Vorig seizoen werd Douwe Bob dé grote winnaar. Dit jaar zijn er nog zes kandidaten over, één daarvan is Judy Blank. “Ik deed mee om te zien hoe ver ik was in de muziek.”

Op 3 juni is Judy voor het eerst op de Nederlandse televisie te zien met haar nummer Little Boy. “Little Boy gaat over een jongetje dat zijn moeder ziet vreemdgaan, maar hij weet niet zo goed wat hij er mee aan moet, omdat hij niet weet wat het is.”


“De basis voor dit nummer schreef ik op school, in een tussenuur. Ik bedacht een pianoloopje en bedacht de eerste zin. Het nummer moest over een gezin gaan. In de paar weken daarna heb ik het nummer uitgebreid tot wat het nu is.”

Judy is relatief laat begonnen met het maken van muziek, ze is namelijk pas vijf jaar bezig met haar passie. “Op mijn dertiende begon ik me echt in de muziek te verdiepen. In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om muzikant te worden. Ik zag het als een nieuwe hobby. Nu ben ik erachter dat het meer is dan een hobby en dat het een passie is die ik wil uitdragen. Een jaar geleden kwam ik erachter dat ik de Singer Songwriter kant erg leuk vind. Het leukste daaraan vind ik dat er geen regels zijn. Je kunt het zo gek maken zoals jij dat wilt. Het zijn je eigen liedjes en als anderen zich daarin kunnen vinden, dan is dat super mooi.”

“Mijn mooiste moment van deze zomer is voor mij wel dat ik door het winnen van een aflevering met het nummer Foolish child, mocht optreden op het North Sea Jazz Festival. Hier had ik ook een meet & greet met bluesmuzikant Seasick Steve. Hij is bij mijn optreden komen kijken en heeft mij tijdens zijn eigen optreden op het podium geroepen.”

Bekijk hieronder het nummer Foolish child, geschreven voor haar vriend Rens, waarmee Judy het mooiste moment uit haar leven won:


“Het nummer van vanavond moet een nummer zijn die ik al eerder heb gespeeld. Maar nu niet meer alleen met een piano, maar met een drummer, blazers, achtergrondzangeressen en echt alles erop en eraan. Ik heb besloten om nogmaals Foolish child te spelen, omdat mensen  door dit nummer werden geraakt.”

“Ik denk op zich wel kans te maken op de winst vanavond, omdat ik iedere keer iets anders heb laten zien en een groei heb doorgemaakt. Maar uit het commerciële oogpunt dan denk ik eerder dat Maaike Ouboter of Michael Prins gaat winnen. Puur ook omdat ze beide gehyped zijn door de media. Michael is gewoon ontzettend goed en Maaike weet altijd erg te raken. Of ik win of niet, ik weet zeker dat ik iets aan het programma ga overhouden. Ik heb al verschillende aanbiedingen gehad van bookers en een platenmaatschappij die mij verder willen helpen. Voor hun is het verdiensten, maar voor mij ook. Ik denk niet dat ik ineens beroemd ga worden, maar ik wil gewoon lekker kunnen spelen.”

Judy heeft de zomer van haar leven gehad. Benieuwd of zij ook met de winst naar huis gaat? Kijk vanavond naar De Beste Singer Songwriter van Nederland om 20:25 op Nederland 3.

Plaats een reactie