Ik ben opgevoed door twee moeders

21 jan

“Ik ben er eigenlijk best trots op”

“Kinderen die opgroeien in traditionele vader-moedergezinnen doen het als volwassenen beter op sociaal, emotioneel en relationeel vlak dan kinderen die zijn opgevoed door twee mannen of twee vrouwen”, zo blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken van professor socioloog Mark Regnerus en universitair docent Loren Marks. Maar is dit echt wel het geval? Timothy Biblarz en Judith Stacey analyseerden de diverse onderzoeken die op dit gebied gedaan zijn. Zij komen tot de conclusie dat kinderen die door een homoseksueel echtpaar zijn opgevoed het gemiddeld net zo goed doen als kinderen van een heteroseksueel echtpaar.

De eeuwige discussie hierover blijft bestaan. De meningen zijn sterk verdeeld. Opmerkelijk is wel dat Mona Keijzer, CDA-kamerlid, in een interview met het Katholiek Nieuwsblad zegt: “Ik ben van mening dat twee vrouwen of twee mannen net zo goed een kind kunnen opvoeden als een traditioneel gezin van man en vrouw.” Ze zegt dat het uiteindelijk belangrijk is dat een kind genoeg liefde ontvangt en veilig is.

———————————————————————————————————————————————————-

De 24-jarige Abel Brouwer is opgevoed door twee vrouwen. “Ik heb twee moeders, één biologische en één niet biologische. Mijn moeders zijn getrouwd. Mijn niet biologische moeder heeft drie kinderen, dat zijn mijn oudere broer en mijn twee oudere zussen. Zij zijn voor mij mijn echte broer en zussen. Verder heb ik ook nog een broertje, wij zijn van dezelfde moeder en dezelfde spermadonor. Wij weten niet wie hij is. Vroeger mocht je als donor nog anoniem blijven.”

“De band binnen het gezin is heel erg hecht en we behandelen elkaar ook altijd alsof we een ‘normale’ familie zijn. Zo voelt het voor ons ook. Mijn broer heeft voor mij altijd de plek van een vader opgevuld. Ik heb echter één keer meegemaakt dat ik een vader miste. Ik was bij een vriend thuis en hij was met zijn vader aan het stoeien. Dat was het enige moment dat ik doorhad dat ik dit nooit heb gehad.”

De moeder van Abel gaf in de tijd dat hij op de basisschool zat les op diezelfde school. Daar wist iedereen dus hoe het bij hem thuis zat. “Toen ik naar de middelbare school ging kwam het vanzelf ter sprake voordat mijn nieuwe vrienden bij mij thuis kwamen. Ik heb er ook nooit vervelende reacties op gekregen.”

“Tijdens mijn opvoeding heb ik veel liefde en aandacht gekregen, ook al waren we met vijf kinderen thuis. Ik ben dus heel erg blij met de opvoeding die ik heb gehad. Af en toe ben ik denk ik wel te zachtaardig. Het zou kunnen zijn dat dit komt doordat ik geen vaderfiguur heb gehad. Waarschijnlijk was ik dan een wat harder persoon geweest en zou ik misschien wel meer van me afbijten. Maar het is niet dat ik dat heel erg mis. Ik ben al met al nooit iets te kort gekomen. Ik heb een gelukkige en gewone jeugd gehad, net zoals ieder ander kind, maar dan met twee moeders. Voor mij is mijn leven heel normaal. En eigenlijk ben ik er wel trots op, omdat het redelijk uniek is.”

——————————————————————————————————————————————————–

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren er in 2009 totaal 56.000 samenwonende homoseksuele stellen. In 11% van deze gevallen zijn er kinderen in het gezin aanwezig. Met een kleine berekening kom dat dus neer op een 5,610 gezinnen met homoseksuele ouders, waar kinderen voorkomen.

Bladzijde 109, document 'Steeds gewoner nooit gewoon', van het CBS.

Bladzijde 109, document ‘Steeds gewoner nooit gewoon’, van het CBS.

In bovenstaand figuur is te zien dat zelfwaardering, sociale vaardigheden en depressieve gevoelens bij kinderen van een tweemoedergezin nagenoeg gelijk zijn aan een traditioneel vader-moedergezin.

Is het kwalijk voor een kind om op te groeien in een gezin met twee moeders? Nee, ik denk van niet. Ik denk dat het belangrijk is dat een kind genoeg liefde krijgt van beide ouders, zoals dat ook bij Abel het geval is. Helaas kan een kind ook in een traditioneel vader-moedergezin te weinig liefde ontvangen en een verschrikkelijke jeugd beleven.

Plaats een reactie