Ik zat jarenlang op het schippersinternaat

25 jan

“Ik bel mijn ouders iedere dag, gewoon om te weten hoe de dag was”

Schipperskind Govert Cornet

Schipperskind Govert Cornet

Mijn ouders? Die zag ik in mijn puberteit iedere dag. Soms wilde ik weleens dat ik ze niet zag, puur omdat ik dan weer eens mijn pubergedrag vertoonde en mijn ouders even niet om me heen kon hebben. Govert Cornet (19) zag zijn ouders in zijn puberteit alleen in het weekend. Zijn ouders zijn namelijk schippers en Govert ging vanaf zijn zesde levensjaar naar het schippersinternaat in Werkendam.

Schippersinternaat De Merwede is speciaal voor schipperskinderen en is gevestigd in Werkendam. Geen gekke plek als je bedenkt dat een groot deel van de Werkendamse bevolking in de schipperij werkt. Het internaat vangt kinderen op van zes tot achttien jaar. Het streeft er vooral naar een zo normaal mogelijke jeugd te creëren voor de kinderen. Lees hieronder het verhaal van schipperskind Govert.

Je ouders zijn dus schippers. Hoe vaak zag je ze?
“Ik zag mijn ouders bijna iedere week. Soms waren ze te ver weg met hun schip, bijvoorbeeld in Zuid-Duitsland of in Zwitserland en dan verbleef ik in het weekend bij mijn opa en oma. Ik bel wel iedere dag met mijn ouders om te vertellen hoe de dag is geweest. Ook in de vakanties was ik bij mijn ouders op het schip. Met de Kerstdagen en met Oud & Nieuw lagen bijna alle schepen in de haven. Het is een oude traditie om dan met elkaar Kerst te vieren in Werkendam.”

67202305

Schippersinternaat De Merwede

Wat voor regels gelden er op het internaat?
“Het schippersinternaat heeft bepaalde regels wat met het christelijk geloof te maken heeft. Er waren ook regels die te maken hadden met corvee en regels voor buiten op het voetbal en basketbalveld. Ook was het ten strengste verboden om alcohol te drinken op het internaat. Ik ben daar ook een keer op betrapt. Als je de regels overtreed dan krijg je daarvoor een bepaalde straf, zoals: corvee, strafregels schrijven of een schorsing van een week. Bij 3 schorsingen moet je uiteindelijk het internaat verlaten, maar dat komt eigenlijk nooit voor.”

Je kwam thuis uit school, en dan?
“Als ik thuis kwam uit school dronk ik eerst altijd wat met de begeleiders om even te vertellen hoe het op school was geweest die dag. Daarna trok ik mijn voetbalschoenen aan en ging ik lekker even voetballen met vrienden op het internaat. Na het eten moest iedereen eerst huiswerk maken en daarna hadden we nog even tijd voor onszelf. De dag sloten we altijd af met een drankje en dan lazen we ook een stukje uit de Bijbel.”

Ben je blij dat je op het internaat hebt gezeten of had je liever thuis bij je ouders gewoond?
“Ik heb een supergezellige tijd gehad op het internaat. Ik had dit zeker niet willen missen. Natuurlijk mis je ook de gezelligheid met je ouders, maar daar had ik mijn vrienden voor. Ik had ook hele goede banden met de begeleiders van mijn leefgroep. Het voelde echt aan als een familie. Natuurlijk had ik soms wel eens een meningsverschil met een ander schipperskind of met een begeleider, maar dat spraken we altijd direct uit. Ik heb nog steeds contact met mijn vrienden van het internaat, dat is toch wel erg speciaal.”

Heb je voor je gevoel een normale jeugd gehad?
“Ik kan vooral zeggen dat ik een prima jeugd heb gehad. De band tussen mij en mijn ouders is erg sterk. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam. Ik ben blij met de tijd die ik op het internaat heb gehad en ik kom nog steeds regelmatig kijken om oude bekende op te zoeken.”

Govert gaat niet de dezelfde kant op als zijn ouders. Hij wil schilder worden. “Ik respecteer het vak absoluut. Zeker als je kijkt hoe groot de moderne schippersvloot van Werkendam is. Maar ik heb toch voor een ander beroep gekozen. Ik ben naast mijn schildersopleiding wel bezig om de benodigde papieren en certificaten te halen, zodat ik altijd nog het beroep in de binnenvaart kan uitoefenen. Als ik ooit in de situatie van mijn ouders zit, zou ik ook mijn kinderen naar het internaat brengen. Het zal niet makkelijk zijn, maar ik heb er een geweldige tijd gehad!”

Op zijn zestiende heeft Govert het internaat verlaten. Hij woont nu samen met zijn oudere zus in het huis van zijn ouders.

3 Reacties to “Ik zat jarenlang op het schippersinternaat”

  1. Janneke januari 28, 2013 bij 12:24 pm #

    Interessant om te lezen,
    ik dacht altijd dat die kinderen zielig waren,
    leuk dat het ook anders kan

  2. Danny van der Maas november 28, 2013 bij 3:01 pm #

    Ha Govert, goed artikel zeg! Ik vind het erg leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt gehad!

Plaats een reactie