Ik voetbal en studeer in New York

8 jan

“Ik wilde reizen, voetballen en studeren. Dat is me gelukt!”

Schermafbeelding 2013-01-08 om 15.39.30

Bas Beverwijk

Afgelopen week heb ik een kleine steekproef gehouden onder een aantal van mijn mannelijke oppaskindjes. Ik stelde hen de vraag: “Wat wil je later worden?” Onder meisjes is het antwoord vaak prinses en onder jongens vaak voetballer. En warempel, zeven van de negen ondervraagden gaven inderdaad aan later graag voetballer te worden. Naarmate deze jongens ouder worden, komen er andere wensen voor de toekomst en verdwijnt het plan om topvoetballer te worden naar de achtergrond. Maar toch, het idee om te leven als voetballer klinkt aanlokkelijk. Reizen, dure auto’s, veel geld en keuze uit een ruim assortiment van mooie vrouwen om mee te trouwen. Alhoewel dat laatste tegenwoordig niet van lange duur lijkt te zijn. Kijk naar een Rafael & Sylvie en Boulahrouz en zijn vrouw Sabia.

Een carrière als topsporter is lang niet voor iedereen weggelegd. Maar als je toch door wil gaan met voetballen, wil reizen en ondertussen ook een diploma binnen wil slepen, dan is het leven van Bas Beverwijk helemaal wat voor jou. Hij heeft Zwolle achter zich gelaten om te voetballen voor CW Post en te studeren in Hickville, New York op de Long Island University . Maar er was veel papierwerk en tijd voor nodig om dit te realiseren.

Aanvankelijk zou Bas één semester in New York verblijven, maar inmiddels is hij daar al bijna twee jaar. Bas kreeg van een aantal mensen commentaar op zijn beslissing om in New York te gaan voetballen, zoals “Amerikaans voetbal is toch van laag niveau?” Volgens Bas is dit zeker niet waar: “Amerikaans voetbal is anders dan wij hier kennen. In Amerika mag je een gewisselde speler later weer het veld inbrengen, hier mag dat niet. Daar moest ik wel even aan wennen. Maar het niveau is hier echt niet lager dan in Nederland, het is alleen in zulke dingen wat anders.”

Ik vroeg hem naar zijn leven in New York:


Heb je nog vragen aan Bas of wil je extra informatie over zijn leven in New York? Benader hem dan via zijn Twitter @BasBeverwijk

4 Reacties to “Ik voetbal en studeer in New York”

  1. fennafiltert januari 9, 2013 bij 11:27 am #

    Heel knap, daar zit duidelijk veel moeite en inzet in! Ook een mooi onderwerp. Had misschien alleen liever een veel korter filmpje gezien, waarin het wat minder over de inhoud van zijn leven gaat en wat meer over emotie en de moeilijke en mooie momenten in zijn leven. Dus, ik kijk uit naar het volgende blog. Met misschien een bondiger filmpje! (heb je z’n nummer gevraagd? grapje)

    • judithgrobecker januari 9, 2013 bij 11:34 am #

      Daar heb je inderdaad gelijk in. Het filmpje is vrij lang, maar daarom heb ik de beelden veel afgewisseld. Bedankt voor je tip, ik ga er zeker op letten!

  2. Saskia Nelissen januari 9, 2013 bij 11:30 am #

    Indrukwekkend verhaal!

Plaats een reactie