Ik heb een bekende vader

10 jan

“Ik had natuurlijk wel eens momenten dat ik wilde dat mijn vader gewoon een timmerman was.”

Ik weet nog dat ik het als klein meisje altijd vreselijk vond als mijn ouders tijdens het boodschappen doen een bekende tegenkwamen. Ik hoopte dan altijd maar dat het gesprek snel afgelopen zou zijn en we weer verder konden lopen. Het lijkt me dan ook echt vreselijk als je ouders bekende Nederlanders zijn en je dus constant aangesproken wordt. Vandaag ga ik op zoek naar hoe het is als je ouders bekend zijn. Jan Heemskerk jr. is de zoon van oud-hoofdredacteur van de Playboy Jan Heemskerk, naar eigen zeggen is Jan wel blij dat zijn vader geen hoofdredacteur meer is. Ook spreek ik met Roxeanne Hazes. Zij is de dochter van de, acht jaar na zijn dood, nog altijd populaire André Hazes. Twee verschillende verhalen en twee totaal verschillende werelden.

Jan Heemskerk jr. met zijn vader Jan Heemskerk

Jan Heemskerk jr. met zijn vader Jan Heemskerk

“Eerst realiseerde ik mij niet zo wat mijn vader deed”, vertelt Jan. “Pas later begreep ik dat het best vreemd is dat je vader voor de Playboy werkt.Ik irriteerde me vooral aan de reacties van mijn vrienden. Het eerste jaar was die aandacht nog leuk, maar na een aantal jaar werd het vervelend. Mijn vrienden dachten ook dat mijn vader erg veel geld had en dat er altijd naakte vrouwen thuis rondliepen. Totaal niet waar natuurlijk. Ik heb mijn vader ook nooit als een bekende Nederlander gezien. Eerlijk gezegd kijk ik ook nooit als mijn vader op televisie is. Natuurlijk ben ik wel trots op hem wat hij allemaal uit zijn tijd als hoofdredacteur heeft gehaald. Maar ik ben eigenlijk wel blij dat hij gestopt is.”

Rachel, Roxeanne, André en André jr. Hazes. Bron: www.andrehazes.nl

Rachel, Roxeanne, André en André jr. Hazes. Bron: http://www.andrehazes.nl

Roxeanne is juist blij met de bekendheid van haar ouders. “Natuurlijk had ik af en toe wel eens momenten dat ik wilde dat mijn vader gewoon een timmerman was. Vooral omdat ik door jaloezie werd gepest. Vroeger trok ik mij dat veel aan, nu snap ik niet meer dat me dat zoveel deed. Van fans hadden we nooit zoveel last, papa ging heel relaxed met zijn fans om en andersom gingen de mensen relaxed met papa om. Uiteindelijk heb ik aan papa’s bekendheid ook mijn carrière te danken. Ik ben heel trots op wat mijn vader allemaal bereikt heeft en dat wij dat als gezin nu voor hem overnemen.”

Een jaar of elf was ze toen haar vader stierf. Samen met 50.000 mensen nam ze afscheid van hem in de Arena. “Ik vond het altijd wel ‘prettig’ dat mensen mee rouwden. Ook al is prettig niet het juiste woord. Het gaf mij echt het gevoel dat ik er niet alleen voor stond. Iedereen had verdriet en dat gaf mij weer troost. Op het moment zelf was ik daar heel erg mee bezig. Ik ben altijd blij geweest met de opvoeding die mijn ouders mij gegeven hebben. Arm, rijk, ik heb het allemaal meegemaakt. Dat maakt de opvoeding van mijn ouders zo sterk. Dré en ik kunnen ons in iedere situatie redden en we zijn in iedere situatie onszelf. Wat mijn moeder betreft, ze is mijn beste vriendin. Ik hoop ooit net zo’n goede moeder te worden. Net als mijn moeder. Alleen zij is de beste, dus dat valt niet te overtreffen!”

Achteraf gezien denk ik dat het uitmaakt wat je gewend bent. Ik denk niet dat door de bekendheid van je ouders je leven per definitie saai of juist spetterend is, maar dat beide voor- en nadelen heeft. Roxeanne sliep op de avond van een concert bij de beste vriendin van haar moeder. Dat was voor haar niet altijd even makkelijk, gezien haar heimwee. Jan raakte geïrriteerd van alle zogenaamd ‘grappige’ reacties op het werk van zijn vader. En ik, ik ben achteraf toch blij dat mijn ouders lekker gewoon zijn gebleven, ondanks dat mijn leven wat minder spetterend is.

17 Reacties to “Ik heb een bekende vader”

  1. Johan januari 10, 2013 bij 9:27 pm #

    Ha Judith, supergoed stuk dit! Goede combinatie om de zoon van de eindredacteur van ’s werelds beste blad en de dochter van Neerlandsch beste zanger in een artikel te plaatsen. Ben benieuwd naar meer!

  2. Ruben januari 10, 2013 bij 11:03 pm #

    Zeer interessant om te lezen hoe verschillend kinderen het beleven als hun vader een beroemde Nederlander is. Ga zo door!

  3. Stephan januari 11, 2013 bij 9:52 am #

    Heel interessant om te lezen hoe de kinderen hun jeugd beleven als zoon/dochter van een BN’er! Zeker aangezien Roxeanne inmiddels ook wel een BN’er genoemd kan worden.

  4. Aranka januari 11, 2013 bij 10:48 am #

    Goed en interessant geschreven!!

  5. jorisvanvenrooij januari 11, 2013 bij 4:53 pm #

    Wauw, wat goed dat je een interview met Roxeanne Hazes hebt kunnen regelen! En nog leuk geschreven ook, heel eerlijk en herkenbaar. Ga vooral zo door! 🙂

  6. Lise Bosch januari 12, 2013 bij 5:12 pm #

    Wat een goede blog ! Heel leuk om te lezen wat kinderen van bekende Nederlanders daarvan vinden. Ik zal niet met ze willen ruilen 😉 Ik vind het heel leuk om je blogs te volgen, Judith !

    • judithgrobecker januari 12, 2013 bij 5:34 pm #

      Dat was ook mijn mening na het schrijven. Bedankt voor je leuke reactie op mijn blog!

  7. inoverhoef januari 14, 2013 bij 4:36 pm #

    Broer en zus varen goed op de successen, van hun vader Andre Hazes, mee. Moet zeggen dat ik Dré goed vind zingen, dus dat is voor mij als Amsterdammer leuk.

    • judithgrobecker januari 14, 2013 bij 4:45 pm #

      Klopt, ze varen er inderdaad op mee, omdat ze natuurlijk dezelfde naam hebben en dat doen ze niet onverdienstelijk.

      • inoverhoef januari 14, 2013 bij 4:53 pm #

        Ik vind Roxanne wel een stuk minder talent hebben dan Dré eerlijk gezegd. Maar ik gun het ze wel. Ik zou hetzelfde doen.

  8. Bernice januari 16, 2013 bij 3:01 pm #

    Gaaf dat je ze hebt geïnterviewd! Mooi verhaal, grappig dat je er meestal niet bij stilstaat maar dat er ook nadelen zijn als zoon/dochter van een BN’er!

Plaats een reactie