De pubers van veertig jaar geleden

23 dec

Als ik zeg; ‘De jeugd van tegenwoordig’, dan heb ik het niet over de populaire Nederlandse groep, maar dan heb ik het over de irritatie opwekkende zin die je als jongeren vaak van ouderen te horen krijgt. Maar de levenswijzen van vroeger en nu zijn dan ook totaal anders. Kijk maar naar vroeger toen jongeren in uniform gehuld naar school kwamen. Tegenwoordig is dit niet meer in te denken. Maar hoe zag het leven van de pubers van vroeger eruit? Om deze vraag te beantwoorden kan ik maar twee mensen vragen.

“Mensen zijn tegenwoordig slaaf van hun mobiel”

Laat ik de mensen die mijn opvoeding hebben verzorgd eerst even voorstellen. Mijn moeder is Janneke Grobecker – van Eijsden, de 53-
jarige Utrechtse. Ze is opgegroeid in een gezin met een oudere zus, tweelingzus en een jonger zusje.

Afbeelding

Mijn moeder op zeventienjarige leeftijd

Mijn vader is Franz Grobecker, 55 jaar, ook hij komt oorspronkelijk uit Utrecht en is opgegroeid in een gezin met drie jongere broertjes. Hoe ze in Sleeuwijk terecht zijn gekomen, mag Joost weten.

Afbeelding (2)

Mijn vader in zijn puberteit

Bij het bekijken van de fotoboeken merk ik op dat mijn ouders ook lang niet altijd even netjes waren. Vooral de boeken van mijn moeder zijn gevuld met foto’s van feestjes en foto’s van een moeder met een sigaret in haar mond. Dat wordt in verschillende bewaarde Sinterklaasgedichten aangehaald.

Janneke, pas dus goed op je eigen,
En probeer wat minder tot roken te neigen.

Van mijn vader zijn opvallend weinig fotoboeken te vinden. Of dat komt om zijn eventueel “buitensporige” verleden geheim te houden, of omdat er inderdaad destijds zo weinig foto’s gemaakt zijn, blijft onzeker. Naar eigen zeggen heeft hij nog nooit gerookt of drugs gebruikt.

Ik stelde mijn ouders een paar vragen om erachter te komen waar ik mijn gedrag vandaan heb:

Stonden jullie ouders het vroeger toe dat jullie uitgingen en alcohol dronken?
Mama: “Ik had ooit eens een feestje van een klasgenoot in Maarssen. Ik werd heel netjes door mijn vader gebracht en stipt om elf uur weer opgehaald. Op die feesten werd ook echt geen alcohol geschonken en werd alles streng gecontroleerd.”
Papa: “Thuis mocht ik wel alcohol drinken, maar met mate. Later dronk ik iedere avond wel een borreltje.”

Hoe zag jullie middelbare schooltijd eruit?
Papa: “De tijd was heel anders. We zeiden netjes tegen alle leraren en leraressen ‘u’ en ‘meneer en mevrouw’. De stof was vooral theoretisch, het was voornamelijk stampen en hard leren en voor de rest niets.
Mama: “Ik weet nog dat we vroeger in Havo 4 op werkweek gingen, maar in de rest van mijn schooltijd hadden we nooit excursies.”
Papa: “Wij gingen ook nooit op excursies, maar dat kwam volgens mij omdat er ooit een meisje is verdronken tijdens een schooluitje. Vandaar dat ze niet meer durfden te gaan.”

Was de jeugd vroeger gelukkiger?
Mama: “Ja, ik denk het eerlijk gezegd wel. Het was naar mijn idee veiliger en rustiger. Er werd ook minder van de jeugd verwacht, er lag minder druk op ze.”
Papa: “Vroeger ging ik gewoon naar vrienden toe, tegenwoordig zie je de jeugd alleen nog maar gestresst op hun telefoontjes kijken.”

Wat willen jullie mij meegeven?
Papa: “Probeer je niet te laten opjagen door je mobiel. Ga vooral op tijd naar bed en neem meer rust.
Mama: “Jij moet niet meer dan vierentwintig uur in een dag willen proppen en leg dat mobieltje af en toe eens weg.”
Papa: “Mensen zijn tegenwoordig slaaf van hun mobiel.”

Ik ben het eens met de laatste opmerking van mijn vader. Ik kan me ergeren aan al die mensen die tijdens een gesprek op hun mobiel blijven kijken. Sommige mensen zijn inderdaad verslaafd aan hun mobiel. Maar mijn ouders zijn niet met de huidige technieken opgegroeid, voor mijn generatie is het heel normaal. Ik zie na het gesprek met mijn ouders wel een aantal dingen die mijn opvoeding hebben getekend. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld wat strenger op het gebied van uitgaan. Ik kan natuurlijk nooit met zekerheid zeggen dat dit komt doordat mijn opa’s en oma’s daarin ook wat strenger waren, maar het zou een oorzaak kunnen zijn. Ik ben zeker nog eens van plan om het leven van mijn ouders grondiger uit te zoeken, nu het nog kan. Ik raad het je aan, want heus, het is echt leuk!

Fijne feestdagen!

6 Reacties to “De pubers van veertig jaar geleden”

  1. Sylvia januari 14, 2013 bij 2:26 pm #

    Leuk om te lezen omdat ik je ouders ook ken, natuurlijk doen die foto’s het ‘m.
    Misschien hebben ze wat betreft de morieltjes wel een punt. Nu iedere tel kijken terwijl het vroeger zonder ook lukte…soms maakt het het leven ook wel weer makkelijker. Dat dan weer wel!

    • judithgrobecker januari 14, 2013 bij 2:27 pm #

      Dat klopt zeker. Die mobieltjes maken het leven wat makkelijker, maar is op zich niet noodzakelijk! Bedankt voor de reactie.

  2. Gerda Knijff januari 14, 2013 bij 7:36 pm #

    Hoe herkenbaar…….maar ja, het gaat ook over MIJN jeugd……
    Grappige foto’s.

    • judithgrobecker januari 14, 2013 bij 7:40 pm #

      Haha klopt. Ben ook van u veel leuke foto’s tegengekomen!

      • Warner januari 14, 2013 bij 9:35 pm #

        Foto’s van de tweeling op stap, ben benieuwd 😉

      • judithgrobecker januari 14, 2013 bij 9:48 pm #

        Ik zal ze eens vlug opsturen!

Plaats een reactie