Ik ga stapje voor stapje vooruit

14 jan

“Zijn wereld wordt steeds een beetje groter”

555640_100596783427379_935539704_nStapje voor stapje vooruit gaan. Letterlijk en figuurlijk. Want perplex was ik toen ik mijn, toen nog, dertienjarige buurjongen voor het eerst voor ons huis langs zag lopen. Weliswaar met ondersteuning, maar toch. Mijn buurjongen is Niels van der Giessen, inmiddels veertien jaar oud. Tot zijn dertiende kon Niels niet lopen en zat hij vast in zijn rolstoel. Inmiddels zet hij letterlijk stapje voor stapje vooruit en kan hij zelfs al zelfstandig opstaan en enkele meters lopen zonder ondersteuning.

Sinds een jaar of drie is bekend welke aandoening Niels heeft, namelijk het Pitt Hopkins syndroom (PTHS). Een vrij onbekend syndroom dat niet vaak voorkomt.

Bron: Kinderneurologie 

“Het Pitt Hopkins syndroom wordt ook wel aangeduid als de Engelse term Severe Epileptic Encepalopathy with autonomic dysfunction. De term severe betekent ernstig, epileptic geeft aan dat deze kinderen epilepsieaanvallen hebben. (…) Kinderen met PTHS hebben vaak een typisch uiterlijk: het gezicht wordt met de jaren steeds grover, de wenkbrauwen zijn vaak opvallend, de neus is vaak wat breed en de neusvleugels staan naar buiten en de mond is opvallend breed en de lippen zijn vaak vol.”

Familie van der Giessen. V.l.n.r. Inge, Sylvia, Rens, Niels en Reinier

Familie van der Giessen. V.l.n.r. Inge, Sylvia, Rens, Niels en Reinier

Omdat praten voor Niels niet mogelijk is, praat ik met zijn moeder Sylvia. Ze vertelt me dat ze een jaar of drie geleden erachter kwamen wat Niels voor syndroom heeft. Toen ze op een familiedag voor kinderen met PTHS waren, zagen ze dat alle kinderen liepen. “Toen ik al die kinderen zag lopen werd de motivatie groter om het te proberen. De artsen hebben altijd gezegd dat het verschillend is wanneer een kind als Niels het kan. Dat kan op acht jaar zijn, maar ook later. We hebben gelukkig nooit de moed verloren. Het belangrijkste is wel dat zijn wereld groter wordt. Eerst zat hij altijd op konthoogte van de mensen, nu kan hij eindelijk op ooghoogte kijken.”

De hormonen van kinderen met een aandoening zijn sterk door de war gegooid. “Op zijn negende kreeg Niels al haargroei. Inmiddels scheren we hem twee of drie keer per week, anders heeft hij een snor. Best gek dat je op je veertiende al zo vaak moet scheren. Inmiddels komen ook de puisten, ook al is dit voor Niels geen probleem. Hij wordt een puber, maar een jongen als Niels kan niet gillend en stampend de trap op rennen en met deuren gooien. Dat pubergedrag komt door uiting door het geven van een trap. Op die manier kan hij aangeven dat hij het ergens niet mee eens is. Ik kan me dan heel goed voorstellen dat je als kind zijnde gefrustreerd raakt op het moment dat je ouders iets doen wat jij niet wil, maar je het niet kan aangeven. Ik weet niet altijd wat hij bedoelt, maar je leert steeds meer. Zo weet ik inmiddels dat hij aan eten dat hij niet kent eerst ruikt. Om te kijken of het hem aanstaat.”

Een gehandicapt kind kan nog lange tijd ontwikkelingen laten zien. En dus wordt er op dit moment onderzocht hoe Niels het beste kan leren communiceren. “Wij doen mee aan een onderzoek van de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Zij hebben een studie: ‘Praten kan ik niet, maar communiceren wil ik wel’. Zij zijn aan het onderzoeken welke manier voor Niels, en voor tientallen andere kinderen, het beste werkt om toch te kunnen communiceren.”

De ouders van Niels hopen dat hij over een paar jaar op zichzelf kan wonen in een nieuwbouwproject in Sleeuwijk, genaamd: Tweede thuis in Altena. Het is de bedoeling dat hij samen met zeven andere meervoudig gehandicapten daar komt te wonen. Zo gaat Niels stap voor stap vooruit en verwacht ik hem nog veel vaker lopend voor mijn huis te mogen begroeten.

15 Reacties to “Ik ga stapje voor stapje vooruit”

  1. Elna van der Stelt januari 14, 2013 bij 5:49 pm #

    Heel mooi geschreven Judith. Kleine stapjes en daar met elkaar van kunnen genieten. Ieder klein stapje is er een. Zo hoor ik je op de radio en zo lees ik dit kleine stapjes verhaal. Hoop dat Niels en jij nog vele kleine stapjes mogen maken…..Groetjes Elna van der Stelt

  2. Sylvia van der Giessen januari 14, 2013 bij 6:10 pm #

    Wat een mooie reactie Elna en dat hopen we zeker.
    Mooi geschreven Judith, dit was ook Rein zijn reactie.
    Groetjes Sylvia

  3. Gerda Knijff januari 14, 2013 bij 7:32 pm #

    interessant verhaal !
    goed geschreven.

  4. Bernice januari 16, 2013 bij 2:44 pm #

    Mooi verhaal! Niet te lang, goed te geschreven en erg interessant! Ik heb te doen met het arme mannetje :(! Kan niet wachten op je volgende verhaal!

  5. Lise Bosch januari 17, 2013 bij 3:22 pm #

    Echt indrukwekkend. Ik leer ook echt van jouw blogs 🙂 ik wacht ook al op de volgende blog ! 🙂

  6. Janneke januari 18, 2013 bij 10:10 am #

    Goed geschreven. Voor wie Niels niet kent is het ook erg duidelijk.

    • judithgrobecker januari 18, 2013 bij 10:17 am #

      Bedankt voor de reactie. Fijn dat het ook voor wie Niels niet kennen het verhaal ook duidelijk is!

  7. Aranka januari 18, 2013 bij 11:52 am #

    Fijn dat er vooruitgang in zit, zo wel voor Niels als voor zijn familie

    • judithgrobecker januari 18, 2013 bij 12:09 pm #

      Klopt. Het is zo mooi om te zien dat een jongen voorheen altijd in een rolstoel moest zitten en dat nu zijn wereld groter wordt. Bedankt voor je reactie!

  8. Sylvia januari 20, 2013 bij 3:34 pm #

    Mooi en leuk om de reacties te lezen. Toch wil ik laten weten dat je niet met hem ‘te doen’ hoeft te hebben. Hij is gelukkig en bijna altijd blij…Hij brengt mooie dingen tot stand, waarover je kunt lezen in mijn boekje: Vlinderkind, wat heb jij ons te zeggen?
    Hij laat zien dat het leven eenvoudig is/waar het om draait en dat wij het vaak veel te complex maken…

Plaats een reactie